Route Noord – Zondag 22 September 2019

Op Zondag 22 september 2019 rijden we de route noord van Veghel naar Nijmegen. De exacte starttijd en wanneer we waar zullen passeren zal hier op een later moment geplaatst worden.

Nederasselt & Overasselt

De plek waar de landingen op 17 september begonnen om de brug over de Maas veilig te stellen. Dit lukte hen in 1 dag aangezien de Duitsers totaal niet voorbereid waren op de komst van deze paratroopers. Naast de brug veroveren speelden zij ook een belangrijke rol in het bevoorraden van de troepen in Groesbeek. Hier werd hard gevochten om Nijmegen te bevrijden de Waal over te steken.

De F-company van het 82e AB 504 PIR, landde inderdaad In Overasselt. Maar de E-Company , die de brug uiteindelijk binnen 3 uur in heeft genomen, John S, Thompson, landde in Velp bij Grave. De Bedoeling was de brug van twee kanten in te sluiten en zo het opblazen van de brug door de Duitse troepen te voorkomen.

Naast de brug veroveren speelde 504th PIR ook een belangrijke rol in het bevoorraden van de troepen in Groesbeek. Op 20 September waren het parachutisten van het 504e Regiment die de heroische Waaloversteek uitvoerden.

Heumen

Hier was de brug sterk genoeg om de tanks over het Maas-Waal kanaal te voeren. Dit werd een strategisch punt in de bevrijding van Nijmegen, aangezien dit de enige plek was waar het zware geschut richting de Waalstad op kon rukken.

Mook

Gelegen aan de Maas en vlakbij Groesbeek was dit een belangrijke aanvoerroute voor de geallieerden die haar troepen wilden bevoorraden tijdens de slag om Nijmegen.

Groesbeek

Een dorpje onder de rook van Nijmegen en tegen de grens van Duitsland. De slag om Nijmegen was nog maar net losgebarsten of Groesbeek werd bestookt door Duitsers vanuit het Reichswald in Duitsland. Tot 8 februari 1945 blijft Groesbeek aangevallen worden door Duitsland, alvorens Operatie Veritible begint. Deze operatie leidt het einde van het Derde Rijk in.